Print deze pagina

Aankoop of Verkoop bedrijf


Hans komt stampvoetend en met de deuren slaand thuis. Het is laat. Zijn gezin heeft al gegeten. Mia ruimt net de kruimels van het avondeten op.

"Zo, de voordeur is nu wel goed dicht denk ik?" zegt Mia met een lach in haar ogen. Hans kan er de lol niet van inzien op dit moment.
"Hoe was de personeelsbijeenkomst?" vraagt ze.
"Nou, zeg maar dag met je handje", roept Hans. "Hij gaat de tent verkopen!"
Mia leunt met haar rug tegen het aanrecht, armen over elkaar en kijkt Hans aan.
"Aan wie?" vraagt ze.

"Ja, aan die vent aan de andere kant van de stad, je weet wel, met al die jonge jongens in dienst, met die belachelijke blauwe autootjes", mokt hij.
"En per wanneer gaat dat dan gebeuren?"
"Weet ik niet."
"Hebben ze dat dan niet gezegd", vraagt Mia, "en wat heeft dat voor gevolgen voor jullie dan? Gaat al het personeel mee?".

"Weet ik veel", schreeuwt Hans "Ik vind het hele idee belachelijk. Die jonge jongens daar met die baas erbij hebben toch helemaal geen verstand van zaken! En ons wordt niks gevraagd, het wordt gewoon maar even meegedeeld. Die vent wil alleen onze klanten en onze omzet. Let op mijn woorden, een jaar later staan alle oudgedienden op straat! Terwijl ze zoveel van ons zouden kunnen leren..., wij draaien al 30 jaar mee en kennen de markt en de klanten. Hij kan met al die jonge jongens lekker onder de prijzen gaan zitten, maar over de kwaliteit wordt daar niet nagedacht hoor.

Trouwens, daar heb ik het vandaag nog met die nieuwe over gehad. Ik dacht dat ik weer zo'n jonkie mee zou krijgen, maar deze draait al een tijdje mee. Heeft ook al van alles meegemaakt. Reorganisaties, faillissementen,fusies en overnamen. Was wel prettig om daarmee te praten en ik heb heel eerlijk verteld hoe ik over de zaken dacht en hoe ik het zou oplossen. Fijn om mijn ei een keer kwijt te kunnen. Ik had ook het idee dat hij snapte waar ik het over had.
Tja meissie, we wachten maar even af, maar soms vind ik het allemaal nogal frustrerend".

-----------------------------------------------------------------------------------------------

U heeft het besluit genomen om uw bedrijf te verkopen en heeft een potentiële koper gevonden. En nu begint het. Er zitten nogal wat haken en ogen aan zo'n verkoop. Juridisch, economisch en organisatorisch. Gelukkig heeft u de steun van verschillende organisaties die u hierin kunnen adviseren.

Maar toch... .

Uw medewerkers, die hebben geholpen met de groei van het bedrijf, zijn ook een stuk van het bedrijfskapitaal. Als u 's morgens binnenloopt in uw bedrijf voelt u de onrust. U probeert iedereen zo goed mogelijk te informeren.

Weet u hoe uw werknemers er echt over denken? Weet u wat uw personeel waard is, in de zin van Human Capital, en of dat gevolgen heeft voor de waarde van uw bedrijf. Waar hun talenten liggen? Of de informatie, die u aan hen geeft wel genoeg is?
Het liefst zou u zelf gaan praten met iedereen om daar achter te komen. Maar u weet zelf dat het niet zal werken. Wie laat nu het achterste van zijn tong zien aan de directeur, of het management? U wilde dat u een vlieg op de muur kon zijn.

Wij plaatsen een Insider op de afdeling of in de organisatie om van binnenuit te onderzoeken waar de schoen wringt. De Insider gaat als gewone collega of stagiaire een aantal dagdelen "undercover" meewerken op de betreffende afdeling(en). Als meewerkende collega's horen, zien en voelen zij de dagelijkse gang van zaken, wekken vertrouwen op, stellen de juiste vragen en zijn voor u de vlieg op de muur.
Na deze dagdelen geven wij plenair aan de afdeling(en) of de gehele organisatie openheid van zaken.

Na een aantal dagdelen meewerken (afhankelijk van uw vraag) geven wij een objectief oordeel over de problemen, geven u advies over het oplossen van de problemen, of het verlagen van de geconstateerde drempels.
Indien u daarvoor kiest en indien mogelijk implementeren wij de adviezen en ontvangt u een financiële doorberekening voor en na implementatie.

The Insider werkt bottum-up en vraaggericht, op basis van maatwerk met een korte doorlooptijd.

Is uw interesse gewekt en bent u nieuwsgierig hoe The Insider u van dienst zou kunnen zijn? Neem contact met ons op voor een kennismaking.


Vorige pagina: Reorganisatie
Volgende pagina: Onderprestatie