Print deze pagina

Bezuinigingen

Els is boos. De zoveelste dag dat ze de bezuinigingen voelt en ze zich zorgen maakt over haar patiënten en haar collega's. Ze loopt al lang mee en heeft al aardig wat veranderingen meegemaakt. Maar nu is de organisatie zo groot geworden, dat er niemand meer op de werkvloer langskomt. Ja, er komt wel eens een manager met directe vragen vanuit "de top" langs bij haar afdelingshoofd, maar die heeft niet echt aandacht voor de dagelijkse gang van zaken.

Ze weet ook dat er bezuinigingen nodig zijn. Ze heeft al eens eerder over andere mogelijke oplossingen gesproken met haar afdelingshoofd. Die was verbaasd waarmee ze kwam, maar zei dat Els dat maar naar het hoger management moest mailen, omdat zijzelf het gevoel erbij kreeg dat ze dan tegen hen ging zeggen, dat ze het niet goed deden en de werknemers het beter weten....ja, toen durfde ze zelf ook niet meer.

Voor ze in de zorg kwam, heeft ze een eigen bedrijf gehad en ze ziet dat er ook andere bezuinigingen zouden kunnen dan alleen op personeel.
Thuis leeft ze best "groen" en ze weet dat bedrijven daar ook van kunnen profiteren. Zo is er dat bedrijf, wat helemaal met je meeloopt voor advies over je energierekening en groene stroom, zelfs voordeliger dan gewone stroom. Als ze dat nu organisatiebreed doen, wat zou dat wel niet kunnen opleveren? En zo weet ze er nog wel een paar over papier en inktverbruik en de was van de patiënten.
Maar ja, ze weet niet hoeveel er bezuinigd moet worden en ze kan ook niet altijd duidelijk maken wat voor gevolgen de huidige bezuinigingen hebben bij haar op de werkvloer....zo weet ze wel dat er steeds meer uitzendkrachten nodig zijn, omdat er vaker zieken zijn of dat vakanties niet kunnen worden ingevuld, omdat ze met een kleiner team zijn. Dat moet toch ook weer een stuk van de bezuinigingen ongedaan maken?

Tja, ze is al wat ouder en wie weet is zij de volgende die eruit moet, dus waarom zou ze de aandacht op zichzelf vestigen? Wat als het management haar oplossingen "dom" vindt? Ach, ze heeft het al met haar leidinggevende besproken, dus wat meer kan ze doen dan maar weer verder gaan met haar werk en zoveel mogelijk te doen voor haar patiënten en haar collega's. Er is vandaag weer een nieuwe uitzendkracht om in te werken dus aan de slag! Doen in plaats van denken!

Die nieuwe uitzendkracht was super! Lekker vlot en hielp goed mee, dit werk had ze duidelijk vaker gedaan. Ze zag nu al sommige knelpunten en vroeg ernaar. Dat maak je niet vaak mee. Ze merkt zelfs aan zichzelf dat ze zin heeft in morgen, want dan is die nieuwe er ook weer!

---------------------------------------------------------------------------------------

Na de bezuinigingen functioneren de afdelingen niet zoals u als directie had gehoopt en verwacht.
Gesprekken met uw management team hebben een veelheid van redenen gegeven en er zijn vervolgacties uitgezet om de afdelingen beter te laten presteren.

Maar toch… , u vraagt zich af of u wel de juiste informatie krijgt. Wist u bijvoorbeeld dat Els een schat aan ervaring heeft en bang is haar voorstellen voor verbetering aan het management te laten weten? Dat zij boos is over de slechte zorgkwaliteit? Dat zij niet goed kan functioneren met haar team door de werkdruk?

Het liefst zou u zelf gaan praten met iedereen om daar achter te komen. Maar u weet zelf dat het niet zal werken. Wie laat nu het achterste van zijn tong zien aan de directeur, of het management? U wilde dat u een vlieg op de muur kon zijn. 

Wij plaatsen een Insider op de afdeling om van binnenuit te onderzoeken waar de schoen wringt. De Insider gaat als gewone collega of stagiaire een aantal dagdelen “undercover” meewerken op de betreffende afdeling(en). Als meewerkende collega’s horen, zien en voelen zij de dagelijkse gang van zaken, wekken vertrouwen op, stellen de juiste vragen en zijn voor u de vlieg op de muur.
Na deze dagdelen geven wij plenair aan de afdeling(en) openheid van zaken. 

Na een aantal dagdelen meewerken (afhankelijk van uw vraag) geven wij een objectief oordeel over de problemen en geven u advies over het oplossen van de problemen, of het verlagen van de geconstateerde drempels.
Indien u daarvoor kiest en indien mogelijk implementeren wij de adviezen en ontvangt u een financiële doorberekening voor en na implementatie. 

The Insider werkt bottum-up en vraaggericht, op basis van maatwerk met een korte doorlooptijd.

Is uw interesse gewekt en bent u nieuwsgierig hoe The Insider u van dienst zou kunnen zijn? Neem contact met ons op voor een kennismaking.


Vorige pagina: Onderprestatie
Volgende pagina: Arbeidsethos en ethiek