Print deze pagina

Personeelsverloop en ziekteverzuim

Anne zit met haar handen in het haar en zucht eens diep.
Voor haar ligt de planning voor de komende maand.
Ze doet naast haar gewone werk ook de personeelsplanning van vier vestigingen. Er zijn veel zieken, ook op haar vestiging, en het verloop onder het personeel is hoog.
De zieken moeten vervangen worden, maar het nieuw aangenomen personeel is nog niet voldoende ingewerkt op bepaalde zaken, zoals bijvoorbeeld administratieve handelingen en die komen nu op haar bordje terecht.

Haar regiomanager vraagt haar steeds waarom er zoveel zieken zijn en waarom het net ingewerkte personeel weer vertrekt, maar Annemieke heeft echt geen idee... zegt ze. Ze weet het wel, maar is bang om haar eigen positie in gevaar te brengen en dat kan ze zich niet veroorloven.

Ook de klanten merken op dat er steeds ander personeel aan de kassa zit, of achter de counter staat en de koffie komt brengen in de vergaderzalen. Vorige week verdwaalde de nieuwe medewerkster in het pand. De lunch werd daardoor te laat geserveerd, en ze werd niet echt vriendelijk bejegend door de klanten en Anne kreeg een boze manager aan de telefoon. Tot overmaat van ramp hield de afwasmachine er weer eens een keer mee op en verloor ze haar geduld. Ze werd boos.

Toen de nieuwe medewerkerster terugkwam, vroeg ze aan Anne of dat soort dingen vaker gebeurden. Anne kon niet anders dat te beamen, met tranen van frustratie in haar ogen. Ze zei dat ze dan weer een dubbele dienst zou draaien om de boel goed af te ronden. De nieuwe medewerkster vroeg aan haar of ze dat al lang deed die dubbele shifts draaien en hoe ze dat dan volhield? En Anne zei dat ze het eigenlijk niet volhield en de tranen liepen over haar wangen.
Ze had een fijn gesprek met de nieuwe medewerkster, die precies de goede vragen had gesteld en haar ook nog had gevraagd of ze dan geen ideeën had, hoe het eventueel beter zou kunnen.

Anne heeft wel een paar ideeën om de boel weer vlot te trekken, maar heeft ook geen idee hoe ze die kan overbrengen aan de mensen die daar iets over te zeggen hebben en daarbij ontbreekt het haar aan lef om die stap te zetten. Hoe gaat ze het hoofdkantoor overtuigen? 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Tijdens de MT vergaderingen hoort u steeds vaker klachten van klanten over de wisselingen van het personeel op de vestigingen en de afdeling personeelszaken meldt hoge verloop- en verzuimcijfers. De kosten voor het werven van nieuw personeel rijzen de pan uit. De redenen die door het management worden aangedragen dekken naar uw gevoel de lading niet. De regiomanagers zijn druk met het gladstrijken van de plooien bij de klanten en met acquisitie.

Het liefst zou u zelf gaan praten met iedereen om daar achter te komen. Maar u weet zelf, dat het niet zal werken. Wie laat nu het achterste van zijn tong zien aan de directeur of het management? U wilde dat u een vlieg op de muur kon zijn. Wist u bijvoorbeeld dat de vestigingsmanagers de planningen niet rond kunnen krijgen en daardoor dubbele diensten draaien? Dat er geen tijd overblijft om facilitaire problemen aan te pakken? Dat de klanten niet bepaald vriendelijk zijn tegen uw personeel?

Wij plaatsen een Insider op de afdeling of in de organisatie om van binnenuit te onderzoeken waar de schoen wringt. De Insider gaat als gewone collega of stagiaire een aantal dagdelen "undercover" meewerken op de betreffende afdeling(en). Als meewerkende collega's horen, zien en voelen zij de dagelijkse gang van zaken, wekken vertrouwen op, stellen de juiste vragen en zijn voor u de vlieg op de muur.
Na deze dagdelen geven wij plenair aan de afdeling(en) of de gehele organisatie openheid van zaken.

Na een aantal dagdelen meewerken (afhankelijk van uw vraag) geven wij een objectief oordeel over de problemen, geven u advies over het oplossen van de problemen, of het verlagen van de geconstateerde drempels.
Indien u daarvoor kiest en indien mogelijk implementeren wij de adviezen en ontvangt u een financiële doorberekening voor en na implementatie.

The Insider werkt bottum-up en vraaggericht, op basis van maatwerk met een korte doorlooptijd.

Is uw interesse gewekt en bent u nieuwsgierig hoe The Insider u van dienst zou kunnen zijn? Neem contact met ons op voor een kennismaking


Vorige pagina: Praktijkvoorbeelden
Volgende pagina: Reorganisatie