Print deze pagina

Reorganisatie


Yvonne zit achter haar bureau op haar computer onder hoge druk een offerte te maken voor een nieuwe klant. Het is werk dat ze al meer dan 5 jaar met plezier doet bij deze werkgever en waar ze goed in is. Ze vermoedt dat dat ook de reden is dat zij haar baan mocht behouden na de reorganisatie hoewel dat niet met zoveel woorden tegen haar is gezegd.

De telefoon gaat. Ergens in haar achterhoofd hoort ze het wel, maar ze reageert niet. De telefoon blijft rinkelen. Ze kijkt op en ziet haar "nieuwe" collega's haar vragend aankijken...
Opeens schiet haar te binnen dat zij geacht wordt de telefoon op te nemen. Dat is een uitbreiding op haar toch al overvolle functie. De geërgerde blikken van haar collega's maken haar onzeker.

Na de reorganisatie zijn veel van haar fijne collega's ontslagen, waaronder degene die altijd de telefoon aannam. Dat mag Yvonne nu zelf doen. Ze kan er maar moeilijk aan wennen.
Eigenlijk begrijpt ze niet waarom een aantal van haar collega's is ontslagen en waarom twee afdelingen zijn samengevoegd, verplaatst naar een andere verdieping en een nieuwe kamer.
Ze mist iedereen en alles en is haar balans kwijt. Haar gevoel van thuis en veiligheid.
Alle aandacht is de laatste maanden uitgegaan naar haar vertrekkende collega's, na maanden van onrust en onbegrip over de reorganisatie.
Ze heeft er taken bij gekregen vanwege het gedwongen vertrek van anderen. Een aantal taken gaan haar niet makkelijk af, omdat ze die nog nooit heeft uitgevoerd en daar niet goed op ingewerkt is. Die taken kosten haar nu te veel tijd, wat weer ten koste gaat van andere zaken. Ze krijgt haar werk niet af en wordt daar door anderen op aangesproken.

Nu hebben ze gelukkig even ondersteuning gekregen van een nieuwe medewerker. Er wordt van haar verwacht dat ze die even gaat inwerken. Lastig, want ze heeft al zo weinig tijd. Gelukkig is het een ervaren harde werker en ook nog snel van begrip. De nieuwe medewerker zag heel snel dat één en ander niet zo jofel verloopt en stelt veel goede vragen aan Yvonne. Ze vind het prettig samenwerken en heeft meer vertrouwen in deze nieuwe persoon dan in haar collega's en leidinggevende. Ze heeft zelfs verteld over haar lopende sollicitaties...

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Na de reorganisatie functioneren de afdelingen niet zoals u als directie had gehoopt en verwacht.
Gesprekken met uw management team hebben een veelheid van redenen gegeven en er zijn vervolgacties uitgezet om de afdelingen beter te laten presteren.

Maar toch... , u vraagt zich af of u wel de juiste informatie krijgt. Wist u bijvoorbeeld dat Yvonne haar gevoel van veiligheid kwijt is en dat zij aan het solliciteren is? Dat zij slecht slaapt? Dat zij niet goed is ingewerkt op haar nieuwe taken door de werkdruk?

Het liefst zou u zelf gaan praten met iedereen om daar achter te komen. Maar u weet zelf dat het niet zal werken. Wie laat nu het achterste van zijn tong zien aan de directeur, of het management? U wilde dat u een vlieg op de muur kon zijn.

Wij plaatsen een Insider op de afdeling om van binnenuit te onderzoeken waar de schoen wringt. De Insider gaat als gewone collega of stagiaire een aantal dagdelen "undercover" meewerken op de betreffende afdeling(en). Als meewerkende collega's horen, zien en voelen zij de dagelijkse gang van zaken, wekken vertrouwen op, stellen de juiste vragen en zijn voor u de vlieg op de muur.
Na deze dagdelen geven wij plenair aan de afdeling(en) openheid van zaken.

Na een aantal dagdelen meewerken (afhankelijk van uw vraag) geven wij een objectief oordeel over de problemen en geven u advies over het oplossen van de problemen, of het verlagen van de geconstateerde drempels.
Indien u daarvoor kiest en indien mogelijk implementeren wij de adviezen en ontvangt u een financiële doorberekening voor en na implementatie.

The Insider werkt bottum-up en vraaggericht, op basis van maatwerk met een korte doorlooptijd.

Is uw interesse gewekt en bent u nieuwsgierig hoe The Insider u van dienst zou kunnen zijn? Neem contact met ons op voor een kennismaking.